torsdag 19 januari 2012

Om att gilla LCHQ.

LCHQ - en ny diet i dietdjungeln. Det är en av mina stora förebilder när det gäller kost - Fredrik Paulún som nu gett ut en ny kokbok. LCHQ - Lågkolhydratkost av högsta kvalitet. 

Man kan säga att det är en uppdaterad version av LCHF. För er som känner mig är det ingen nyhet att jag inte gillar LCHF. Jag tror på att kroppen behöver kolhydrater för att fungera optimalt, men - det ska vara BRA kolhydrater och i måttlig mängd. Det är precis vad den här "dieten" går ut på. Eller diet - jag skulle vilja kalla det för livsstil.



LCHQ i korthet:

  • Få men hälsosamma kolhydrater - så som grönsaker, rotfrukter, bär, frukter, små mängder med grovt ris, quinoa och bulgur.
  • Fett - men de bra fetterna. Oliv och raps-olja, avocado, kokos, magra mejeri produkter, nötter etc. 
  • Protein i form av fisk, skaldjur, kyckling, ägg och magert kött.
Mättade fetter är bra så länge de är korta eller mellanlånga. Fläsk och andra feta köttprodukter som innehåller långa mättade fettkedjor anses skapa hjärt/kärlsjukdomar och ingår inte i LCHQ. 

Maten skall dessutom vara av högsta kvalitet och lagad på bra råvaror och utan för mycket tillsatser. Det är inte en kalori begränsad diet utan an livsstil som håller. Dessutom är det den ultimata kosten för dig som tränar, rätt kolhydrater, rätt fett och rätt mängd med protein för att du skall känna dig mätt och samtidigt ha den energi som krävs för att orka träna. OCH det är baserat på de allra senaste vetenskapliga rönen. 

Så om man ska gå på någon sorts "diet", då tycker jag att den här är den allra bästa! 

3 kommentarer: