fredag 20 januari 2012

Om att sluta amma på natten.

Fredag. I dag igen, göta-petter vad dagarna går snabbt!Skönt med helg, jag tycker ju om att ha karlen i huset hemma. Jag ska jobba lördag och söndag kväll, men det är ju trivsamt att få ses på morgonen i alla fall. 

Veckan har bestått av si så där med sömn. En del nätter sover E som en stock och endast vaknar en gång, andra nätter är han vaken varje timme. Varför han är vaken kan jag inte svara på riktigt. I bland för att få närhet och i bland för att han är hungrig eller törstig eller har magknip- det är olika. 

Eskil har ju börjat med mat och det går hur bra som helst. Han är ett riktigt matvrak och gapar stort - som en liten fågelunge vid varje måltid, oavsett vad det bjuds på. Det innebär ju att han inte ammas dagtid längre, det behövs inte - vilket är skönt. Där emot är det bara bröstet som gäller på natten och kvällen, han somnar inte annars. Jag har försökt med att inte ge honom, men det resulterar bara i gallskrik och i stort sett panik. 


Så nu behöver jag er hjälp - hur gör man för att sluta att amma nattetid? Jag är ju ganska bekväm och vill helst inte gå upp och värma välling, för då blir väl det en vana för honom. Men de behöver väl inte natta-mat längre när det är 8 månader? Det lättaste för mig är väl att låta Jörgen ta nätterna antar jag - men E är väldigt mammig just nu och jag tror inte att jag har hjärta...





4 kommentarer:

  1. har hört att det ska vara bra med en nappflaska med vatten i och ge dom, det kanske går ett par nätter innan det funkar men sen ska de tröttna på att de inte får mat, och nöja sig med det, jag har ingen egen erfarenhet då mina barn slutat själv, men då har de bara fått flaskan oxå. Eller kanske amma sent på em och ge gröt till kvällsmål, då är han mättare kanske.
    Och nu när du ska jobba kvällen är du ju inte hemma förrän sent så det är ju perfekt att börja med det.

    Lycka till

    SvaraRadera
  2. Marcos vaknar fortfarande (nästan)varje natt och vill ha mat. Inte bröstet längre men välling är gott:) Eftersom han äter dåligt på dagen så får det bli nattamat, men ska bli skönt för mor och mormor när han sover hela nätterna.

    SvaraRadera
  3. Hej vännen

    Ger du välling till natten eller som T skrev gröt. De står sig längre på det. Och vi vänjde av O välling nattetid genom just vatten. Sen kan du ju om han måste ha mat ha en termos med vatten vid sängen och blanda välling där (eller värma på ortentligt på kvälen och ge en som stått) det är inte hela världen =)Lycka till spännande !! Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för era svar. Eskil äter som en häst på dagen - grötfrukost, mellis, lunch en stor burk, mellanmål med gröt på em och en stor burk med mat som middag, sedan får han välling inför natten - men han vaknar ändå och äter! =)

    Vi ska prova med vatten på natten men ett mål mat nattetid kan jag gå med på! =)

    SvaraRadera