torsdag 1 december 2011

Om ett gott bröd.

I morse startade vi dagen med nybakat bröd. Det är så smidigt när man sätter degen kvällen innan och låter den jäsa över natten. Här kommer ett recept på ett jättegott och enkelt bröd, som du kan variera i det oändliga. 

Egentligen heter det Aprikosbröd, men man behöver ju inte hänga upp sig på just aprikoserna. Man kan ta vad som finns i skåpet. I dag blev det russin och solroskärnor för min del, men man kan ta vad som helst - fikon, dadlar, tranbär och nötter. 



Aprikosbröd.

 1-1,5 dl Torkade aprikoser
 3 krm Jäst
 3 dl Kallt vatten
 4 dl Vetemjöl
 2 dl Dinkelmjöl fullkorn
 1-1,5  tsk Salt
 2 dl Nötter

På kvällen
Blanda degen. Hacka aprikoserna grovt. Rör ut jästen i vattnet och tillsätt sedan mjöl och salt. Rör tills allt har blandats ordentligt och tillsätt sedan frukt och nötter. Täck bunken med lock eller platsfolie och låt stå i rumstemperatur över natten (8-10 timmar).

På morgonen
Baka ut brödet. Skrapa ut degen på ett mjölat bakplåts-papper.Strö lite mjöl på degen och rulla den sedan till en ganska hög limpa. låt jäsa i cirka en timme. Sätt ugnen på 250 grader i god tid. placera brödet i mitten av ugnen på en plåt och lägg några isbitar längst ned i ugnen. grädda i ungefär 30 minuter. Kika på brödet efter 15 minuter, kanske behöver du sänka värmen sista kvarten. 

2 kommentarer:

  1. gud va bra med ett enkelt, va ju och bakade surdeg men den degen ska ju knodas så ini... hur gör du när du blandar denna degen alltså knådar . Vet att du har en sån där bra sak =) men använder du den eller puss

    SvaraRadera
  2. Jag använder mina fina underbara Kitchen Aid! =) Men om jag inte hade en sån hade jag använt mig av nävarna =)

    SvaraRadera